BETULKAN NIAT MEMBANTU ORANG KETIKA BERNIAGA

BLogTips
0
Pagi tadi dalam pukul 10. Aku start kerja direct approach. Berdebar debar ni nak aproach orang plan income protection. Kami suami isteri parking kereta kat masjid. Then jalan terus di bangunan kedai kedai yang ada area masjid tu. Semangat!

Sebarkan salam bila jumpa orang. Ikut gerak hati. Kita aproach. Orang reject. Kita bagi bisnes card. Kita next. Aproach orang lain. Hati dup dap dup dap ni. Fikiran ni sekejap negatif sekejap positif. Huhhh. Cabarann sungguh.

Jadi selepas aku dah approach 4 orang. Orang kelima ni yang.. Jeng jeng jenngggg. Orang kelima ni yang aku cakap otai ni.

Assalamualaikum bang. Saya naim dari great eastern takaful. Boleh minta masa abang 5 minit? Nak share ilmu sikit

"Haa. Boleh. Meh duduk sini. Nak citer apa tu?"

Bla bla bla bla.

"Ok bagus. Kita stop jap boleh. Kita share benda lain?"

Krik krik krik. Boleh bang boleh boleh.

"Ok dik. Kita share share yer. Banyak sebenarnya abang nak share. Adik order air abang belanja." Aku pon order laaa air. Haha.

"Bagus buat macam ni. Direct aproach. Jumpa orang sana jumpa orang sini. Bagus dik. Ni abang share sikit... " baik bang.

"Bila kita direct aproach ni. Kita perlu ada 1 mindset menjual. Bukan mindset membeli.

Maksudnye macam ni. Kau buat direct aproach ni nak dapat sales kan? Kau fikir menjual. Jangan fikir membeli. Jumpa jer semua orang. Sharing. Sharing. Sharing. Dan teruzzzss sharing.

Kau mesti pernah sangka burukkan? Ahhhh. Orang ni mesti tak beli punyalah. Kan?"

Aku gelak tersentap. Hewhewhew.

"Yang kau pergi buat keputusan untuk prospek kenapa? Kau tuhan ke?"

Dushhhhhh. Aku rasa macam kena tumbuk.

"Macam mana kau tahu yang dia tu taknak beli? Kau siapa nak buat keputusan untuk dia?
Kenapa kau sangka buruk?"

Aku diammm. Pandang tepat mata otai ni. Dalam hati aku cakap. Betul laa brada ni cakap. Semua berlaku dengan izin Allah. Astaghfirullah.

Jadi dik. Kau buat ni niat nak tolong orang. Give give give give give give saaammpai akhir hayat kau. Kau buat jer. Percayalah. Kau approach jer semua orang. Jangan nilai dari segi pakaian dia. Jangan nilai dari segi muka yang garang ke yang cantik ke. Jangan kau nilai dari kereta dia mewah atau buruk. Kau jalan terus.

Dia tak minat dgn produk/service kau? Takpe. Kau share pasal lain yang takde kaitan dengan bisnes. Share jer. Story jer. Paham dik?

Faham bang. Terpegun aku dengar story dari otai ni. Tiba tiba rasa macam kena enjet ubat semangat! Zapppp. Berapi rapi. Ha ha.

Jadi. Tips yang aku belajar tadi:

1. Share jer. Positif. Jangan pilih pilih orang. Sebab kita tak tahu Allah nak bagi rezeki dari mana. Sebab semuanya dah tertulis.

Korang dapat belajar sesuatu tak dari story ni?

Korang nak #klikshare dengan orang lain story ni silakan laa. Pahala bersambung tu jika bermanfaat..

P.S: Gambar otai tak sempat ambil. Sebab fokus habis tadi.

P.S.S: Ada 3 TIPS POWER lagi yang otai ni share. Nanti aku sambung.

Catat Ulasan

0Ulasan

Catat Ulasan (0)