20 November, 2015


Kisah Benar Isteri Beri Suami Makan Air Mani Dan Darah Haid

 Lama benar saya tidak berjumpa dengan Ariffin. Rasanya sudah lebih Tujuh tahun sejak kawan lama saya itu di arahkan mengajar di Johor. Kerana itulah, apabila dia datang ke pejabat saya pagi itu, saya Merasa terlalu seronok.

“Eh, makin kurus nampak. Diet ke?” kata saya setelah mempersilakannya Duduk.

“Tak adalah. biasa la cikgu, kan sekarang ni macam-macam kerja. Kurikulumlah, kokurikulumlah, sukanlah. badan gemuk pun boleh jadi Tinggal tulang,” balas Arifin.

“Tengok ni ustaz, baju pun dah menggelebeh. Seluar pun longgar,” Tambah Arifin sambil menarik lengan baju untuk menunjukkan betapa Kurusnya dia dan besarnya baju yang di pakai.

Selepas bertanya itu ini dan mengusiknya serba sedikit, saya bertanya Arifin tentang hajatnya datang menemui saya. Yalah, tiba-tiba saja Muncul, pasti ada hajat yang hendak di sampaikan.

“Orang rumah saya sakitlah, ustaz”, kata Arifin.

“Patutlah aku tengok engkau lain macam aja tadi. Ketawa pun hendak Tak hendak. Sakit apa?” saya bertanya. Agak lambat Arifin menjawab. Dia menarik nafas, kemudian meraup muka dan seterusnya bersandar di Kerusi. Setelah itu disorotnya mata saya dalam-dalam.

“Entahlah.” katanya perlahan,

” Lima tahun lalu tiba-tiba saja badan dia melepuh-lepuh. Di kaki, Paha, perut, dibelakang. penuh dengan lepuh macam orang terkena air Panas,”kata Arifin.

Tambah kawan lama saya itu, dia telah membawa isterinya, Niza, ke Serata hospital dan klinik, namun ubat yang di beri oleh doktor tidak Dapat melegakan penyakitnya.

“Sakit apa, doktor pun tak tau,”tambahnya.

“Dah pergi berubat kampung?”saya bertanya.

“Dah,tapi macam biasalah. bomoh, cakap kena buat orang, terceroboh Kawasan orang bunian., sampuk. macam-macam lagi. Duit banyak habis, Masa terbuang, tapi sakitnya tak juga sembuh,”jelas Arifin.

Malah, kata kawan saya itu, lepuh-lepuh menjadi bertambah banyak pula Hingga tubuh isterinya yang langsing menjadi sembab. Wajahnya yang Cantik juga berubah murung, kusut

“Itu masih tak mengapa ustaz. Yang menambahkan kebimbangan saya, Setelah beberapa lama, lepuh-lepuh itu bertukar pula jadi gerutu dan Berbintil-bintil macam katak puru,” tambah Arifin.

Akibatnya, sekali lagi Niza menderita kerana selepas tubuhnya hodoh Akibat sembab, seluruh kulitnya yang dulu licin menjadi jelik. Dari tangan, bintil-bintil kecil dan besar seperti bisul tumbuh merata, kaki hingga ke muka.

Disebabkan penyakit itu, kawan-kawan yang datang melawat terkejut kerana hampir tidak mengenalinya lagi. Akibatnya, Niza terpaksa berhenti kerja. Dia malu untuk berhadapan dengan kawan sepejabat.

Memang ada yang bersimpati tapi ada juga yang mengejek. Ramai yang menyindir di belakang, tapi ada juga yang tanpa rasa bersalah mengaibkannya secara berhadapan.

Dua tiga tahun berlalu, penyakit Niza bertambah parah. Sehelai demi sehelai rambutnya gugur hingga hampir botak. Rambut yang lembut mengurai menjadi jarang hingga menampakkan kulit kepala yang memutih. Keadaannya itu sangat menyedihkan kerana usia awal 30an, rambutnya seperti wanita berumur 90an. Seperti daun getah luruh di musim panas, semakin hari semakin banyak rambut Niza gugur. Dalam waktu yang sama, kuku tangan dan kakinya juga menjadi lebam. Daripada biru, ia bertukar kehitaman seperti di penuhi darah beku.

“Tiap hari, dia termenung. Dia mengeluh, kenapalah dia sakit macam ni. Kenapa dia, bukan orang lain? Apa salah dia? Kasian betul saya tengok,” kata Arifin. Wajahnya sayu

“Hidup kami pun jadi tak terurus macam dulu”.

Di sebabkan doktor tempatan gagal menyembuhkan penyakit Niza, Arifin membawa isterinya ke Singapura. Hampir sebulan mereka di sana dan banyak wang di habiskan namun pulang dengan hati kecewa. Doktor di negara itu juga tidak dapat mencari penawar keadaan penyakit berkenaan.

“Sekarang ni, keadaan isteri saya dah bertambah teruk. Bila malam saja dia meraung, meracau dan menangis-nangis. Jadi, saya harap ustaz dapatlah tolong serba sedikit sebab dah habis ikhtiar saya mengubatnya cara moden,”tambah Arifin.

“InsyaAllah.” Balas saya.

Tapi saya mula terasa pelik. Perasaan ingin tahu mula bercambah kerana berdasarkan pengalaman, kata-kata yang diluahkan semasa seseorang yang meracau dapat membantu kita merawatnya. Ini kerana semasa meracau itulah dia meluahkan segala yang terbuku di hati.

“Apa yang dia cakap masa meracau tu?”

“Macam-macam ustaz. tapi ada waktunya dia minta ampun maaf daripada saya. Saya tanya kenapa? . Dia tak cakap, Cuma minta maaf saja. Yalah. orang dah sakit memang macam tu,”kata Arifin.

Saya cuma mendiamkan diri. Mengiakan tidak, menggeleng pun tidak. Setelah berbincang lama, dia meminta diri . Sebelum pulang, saya berjanji untuk ke rumah Arifin pada malam esoknya.

“Datang ya, ustaz . Saya tunggu,”katanya sambil mengangkat punggung.

Dia kemudiannya melangkah lemah meninggalkan pejabat saya. Seperti yang dijanjikan, saya sampai ke rumahnya selepas isyak.

“Jemput masuk ustaz,”Arifin memperlawa sambil membawa saya ke sebuah bilik.

“Dia baring dalam bilik ni. Ustaz jangan terkejut pula tengok muka dia. Orang rumah saya ni sensitif sikit,” bisiknya sebelum kami masuk ke bilik berkenaan.

Sebaik pintu di buka, kelihatan seorang wanita berselimut paras dada terbaring mengiring mengadap ke dinding.

“Za. Ni Ustaz Nahrawi datang,”kata Arifin perlahan sambil memegang bahu isterinya. Dengan lemah, Niza menoleh. MasyaAllah memang keadaan Niza sangat menyedihkan . Wajahya penuh dengan bintil-bintil yang menggerutu. Matanya terperosok ke dalam manakala tulang pipi membojol seperti bongkah batu yang membayang dipermukaan tanah. Badannya pula kurus cengkung dan kepala separuh botak menandakan dia sudah lama menderita. Niza cuma tersenyum tawar memandang saya. Saya dekati dia dan selepas lima minit meneliti keadaannya, saya panggil Arifin ke sudut bilik.

Dengan suara separuh berbisik, saya bertanya;”Pin, saya nak tanya sikit, tapi sebelum tu minta maaflah kalau nanti awak tersinggung”.

“Tak adalah,ustaz. Tanyalah, saya tak kisah,” jawab Arifin.

“Err,. dari mana datangnya bau yang.” soal saya, tapi tak sanggup nak menghabiskannya. Bau yang saya maksudkan itu agak busuk.

“Ooo. mmm, dari alat sulit dia,”kata Arifin perlahan.

“Keluar lendir bercampur nanah.”

Saya tidak memanjangkan lagi topik itu kerana tidak mahu memalukanArifin dan isterinya. Lagi pun tidak manis untuk bertanya tentang hal- hal yang seperti itu.

Sebelum kami duduk semula di sisi Niza, saya memberitahu Arifin, kadangkala di timpa penyakit sebegini sengaja di turunkan balasan oleh Allah kerana ada melakukan dosa atau derhaka kepada ibu atau bapa. Lantas saya bertanya, adakah Niza sudah meminta ampun daripada ibu bapanya.

“Sudah ustaz. Dengan emak dan ayah nya saya pun sudah.”

“Kalau macam tu, baguslah,”kata saya.

Setelah merawat Niza dengan doa dan ayat yang dipetik dari al-Quran, saya meminta diri. Sebelum itu saya nasihatkan Arifin dan Niza serta keluarga mereka supaya bersabar dengan ujian Allah.

“Sama-samalah kita berdoa supaya dia sembuh,” kata saya sebelum meninggalkan rumah Arifin.

Sudah ketentuan Allah, rupa-rupanya keadaan Niza menjadi bertambah parah. Perkara ini saya ketahui apabila Arifin menghubungi saya beberapa minggu kemudian. Menurut kawan saya itu, isterinya kini kian teruk racaunya.

Memang benar. Bila saya menziarahnya petang itu, Niza kelihatan semakin tenat. Sekejap-sekejap dia meracau yang bukan-bukan. Malah saya pun tidak dikenalinya lagi.

Sebelum pulang saya menasihatkan Arifin supaya melakukan solat hajat memohon ke hadrat Ilahi supaya menyembuhkan isterinya. Nasihat saya itu dipatuhi namun beberapa hari kemudian Arifin menalifon lagi. Kali ini suaranya lebih sedih, seperti hendak menangis.

“Ustaz,”katanya,

“Sekarang barulah saya tau kenapa dia jadi macam tu”

“Kenapa?”pantas saya bertanya…

“Sejak dua tiga malam lepas, dia minta ampun daripada saya dan ceritakan segala-galanya”. Arifin menyambung ceritanya;

Malam itu saya terkejut sebab semasa meracau isteri saya minta ampun kerana telah mengenakan ilmu kotor kepada saya. Kata Niza, dia telah memasukkan darah haid dan air maninya ke dalam makanan saya.

Saya tanya “Kenapa?”

Dia jawab, supaya ikut kata-katanya dan tak cari perempuan lain.

“Tambah saya kesal, selepas itu dia meminta ampun pula kerana telah berlaku curang kepada saya. Kata Niza, dia lakukan perbuatan tu selepas saya ditundukkan dengan ilmu hitam.”

Saya tanya, masa bila awak buat? Dia jawab semasa ketiadaan saya, tidak kira lah semasa saya bertugas di luar daerah. Semasa keluar seorang diri, dia telah membuat hubungan sulit dengan beberapa lelaki.

“Niza sebutkan nama lelaki-lelaki itu, tapi saya tak kenal. Kata Niza, hubungan mereka bukan setakat kawan saja, malah sudah ke tahap zina. Kerana itu dia minta berbanyak-banyak ampun daripada saya.

Dia minta saya maafkan.”Saya tak sangka betul, ustaz. Madu yang saya beri, racun yang dibalasnya. Patutlah selama ini bila berdepan dengan dia saya jadi hilang pertimbangan. Saya jadi lemah, rasa diri saya kerdil, takut nak membantah. Sudahlah begitu, dia jadi perempuan.” Kata Arifin tanpa sanggup menghabiskan kata-katanya. Termenung saya mendengar ceritanya itu.

Tidak saya sangka Niza sanggup berkelakuan demikian kerana Arifin bukan orang sebarangan. Arifin berpelajaran agama dan setia kepada isterinya. Budi bahasa pun elok.

“Kalau sudah begitu bunyinya, saya rasa awak maafkanlah dia,”kata saya.

Selain itu saya mencadangkan kepada Arifin supaya merelakan isterinya pergi.

Kata saya, mungkin nyawa isterinya itu terlalu sukar meninggalkan jasad kerana dia mahukan keampunan daripada suaminya terlebih dahulu.”

Lagipun, dia sudah terlalu menderita, sampai badan tinggal tulang, kepala pun dah nak botak. Doktor pula sudah sahkan penyakit dia tidak dapat disembuhkan lagi. Jadi, pada pandangan saya, daripada dia terus azab menanggung seksaan sakaratulmaut, adalah lebih baik kalau awak relakan saja dia pergi.

Saya tau ia susah nak di buat, tapi keadaan memaksa.”

“Ampunkan dia?” Arifin bertanya balik.

“Dia dah derhaka dengan saya, buat tak senonoh dengan lelaki lain, kenakan ilmu sihir kepada saya, ustaz mau saya maafkan dia?”tingkah Arifin dengan suara yang agak keras.

Mungkin dia terkejut.

“Ya. dia pergi dengan aman dan awak pula dapat pahala,” jelas saya. Saya terus memujuknya supaya beralah demi kebaikan isterinya. Saya katakan, yang lepas itu lepaslah. Lagi pun Niza sudah mengaku dosanya, jadi adalah lebih baik Arifin memaafkannya. Mungkin dengan cara itu Niza akan insaf dan meninggal dengan mudah.

“Takkan awak nak biarkan dia menderita? Awak nak pukul dia? Maki dia? Tak ada gunanya. Maafkan saja dia dengan hati yang benar-benar ikhlas,” jelas saya.

Setelah puas memujuk, akhirnya Arifin mengalah juga. Lalu saya nasihatkan supaya dia bacakan surah Yasin tiga kali dan ulangkan ibu Yasin (salaamun qaulam mirrabir rahim) sebanyak tujuh kali.

“Buat malam ni juga. Lepas itu tunaikan solat,” kata saya. Seminggu kemudian Arifin menelefon saya. Dengan sedih beliau memaklumkan isterinya sudah meninggal dunia. Tambah kawan saya itu, Niza pergi tanpa sesiapa sedari kerana ketika itu dia sedang menunaikan solat Isyak. Bila kembali, dia lihat isterinya tidak bernyawa lagi.

“Tapi Alhamd ulil lah, sebelum pergi dia sempat minta ampun daripada saya sekali lagi kerana menderhaka. Marah, memang marah, tapi bila dia pegang tangan saya sambil menangis dan kemudian minta ampun, tidak sanggup juga rasanya untuk membiarkan dia pergi dalam keadaan tanpa kemaafan daripada saya. Ustaz, saya dah ampunkan dia.

“Namun demikian, kata Arifin, lendir dan nanah busuk masih lagi mengalir daripada alat kelamin Allahyarham isterinya itu sehinggalah mayatnya dikebumikan.

Kepada wanita, kutiplah pengajaran dari cerita ini. Kepada lelaki, hati-hatilah dalam memilih isteri, jangan pandang hanya pada rupa.

P/S: Jika anda menyukai artikel ini, sila kongsikan kepada kawan-kawan anda terima kasih. Mohon VIRALKAN Terima kasih.

05 November, 2015



Tolak tepi tanggapan buang tabiat sebaliknya gunakan lapan ungkapan di bawah untuk ditujukan kepada pasangan sehidup semati anda dengan harapan dapat mengekalkan hubungan perkahwinan yang dibina. Sudah bersedia?

1. "I miss you."
Beritahu pasangan anda bahawa anda merindukannya setiap saat dengan menghantar teks ringkas di telefon bimbit. Kemudahan Whatsapp, We Chat, LINE dan banyak lagi pasti lebih menarik kerana anda boleh sertakan sekali 'emoticon' comel dan mencuit hati. Jika anda sedang berehat di rumah bersama anak-anak, hantarkan gambar keluarga dengan pesanan seperti, "Kami tidak sabar menunggu awak balik dari kerja!"

2. "Bagaimana hari anda?"
Sentiasa bertanyakan bagaimana harinya di tempat kerja atau harinya bersama anak-anak. Kerap bertanya akan membuatkan pasangan anda merasa disayangi dan tenang kerana percaya di hati anda cuma anda dirinya dan anak-anak.

3. "Awak masih ingat masa ketika...?"
Mengingatkan pasangan anda tentang kenangan-kenangan menarik ketika bersama boleh membuatkan pasangan anda tersenyum simpul. Mana tidaknya, menceritakan kembali detik bulan madu, percutian kali pertama sebagai suami isteri, pengalaman pertama kali hamil dan sebagainya bisa menghangatkan kembali hubungan yang dibina. Pasti banyak kisah yang boleh dikongsi.

4. "Boleh saya bantu?"
Perasaan panik dan kelam kabut setiap pagi gara-gara terlewat bangun untuk ke pejabat boleh menimbulkan stres apabila anda tidak pandai memainkan peranan. Menyuruh pasangan bertenang dan menghulurkan bantuan boleh membuatkan pasangan kembali tenang apabila anda bersedia membantunya mencari kunci kereta!

5. "Apa pendapat anda?"
Dalam setiap perhubungan tidak sepatutnya ada sikap diktator sebaliknya biarlah bersikap demokrasi. Sentiasa bertanyakan perasaan dan pendapat pasangan meskipun perihal besar atau kecil. Sebagai contoh, jika anda merancang untuk bercuti, minta pendapat pasangan supaya sama-sama akan berpuas hati dengan pilihan lokasi percutian.

6. "Awak sangat cantik / tampan"
Jika anda tidak memuji pasangan anda, bagaimana anda mahu mereka merasa dihargai dan diperlukan? Pujian bukan dari fizikal saja tetapi beri pujian dari segi sikap dan penampilan mereka. Sebagai contoh,"Saya menyayangi sikap awak yang berkeyakinan tinggi," dan "Saya suka lihat awak mengenakan selendang merah."

7. "Maafkan saya. Awak benar."
Setiap hubungan pasti ada pasang surutnya. Membuat kesilapan itu tidak mengapa asalkan anda sentiasa merendah diri untuk mengungkap kata maaf dan bersikap bertanggungjawab. Menolak untuk mengaku kesilapan akan membuatkan persengketaan menjadi panjang dan memberi kesan buruk kepada anak-anak.

8. "I love you."
Tidak kira berapa lama anda kenal pasangan anda, ungkapan tiga perkataan ini tidak pernah hilang dan bosan maksudnya. Sentiasalah ucapkan kata sayang kepada pasangan anda kerana ucapan yang diterima tidak akan pernah basi dan bosan untuk didengar sebaliknya sentiasa rasa terharu dan malu biarpun banyak kali diungkap. Lihat betapa magisnya ungkapan "Aku cinta padamu."
Kami pasti anda mempunyai ungkapan tersendiri atau isyarat tertentu sebagi bukti cinta bersama pasangan. Biarpun 'aneh' bagi orang lain tetapi cukup romantik buat anda. Jangan lupa bagi ciuman setiap pagi kepada 'honey boo boo' anda!


1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya sebelum pergi ke tempat kerja rata-rata memiliki jangka hayat lima tahun lebih lama berbanding dengan pasangan yang tidak melakukan rutin ini. Bercium dalam waktu lama boleh membantu sistem peredaran darah kita. Ketika berciuman, detak jantung menjadi semakin cepat hingga 110 degupan jantung per minit.

2. Bercium adalah sangat baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuatkan seseorang itu berasa lebih dihargai dan tenang. Tapi janganlah sampai nak bercium kat depan orang ramai pulak ye, itu dah over-confident namanya!

3. Bercium mampu membakar kalori (2-3 kalori per minit) dan dapat meningkatkan tahap metabolisme badan. Ada yang mengatakan, bahawa dengan bercium selama tiga kali sehari (minima 20 detik per ciuman) boleh membantu mengurangkan berat badan. Ini merupakan tips yang paling senang untuk diamalkan bagi mereka yang nak cepat kurus.

4. Ciuman cukup sinonim sebagai penghilang stress. Benar! Ciuman yang berlangsung lebih daripada tiga minit dapat membantu kita untuk melawan stress. Ciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangkan perasaan negatif dan sekaligus membuatkan kita berasa lebih bersemangat.

5. Bercium menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi akan menegang dan menjadikan kulit muka menjadi lebih halus. Patut laa ramai orang cakap, pasangan yang baru berkahwin akan kelihatan lebih berseri. So tak lain tak bukan inilah antara sebabnya kan? Untung laaa..Hahaha! =p


6. Ciuman baik untuk jantung. Setelah bercium, paru-paru akan bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit jika dibandingkan dengan nafas normal iaitu hanya 20 kali tarikan nafas per minit. Ini sangat baik untuk mencegah penyakit paru-paru, menurunkan tekanan darah dan kolesterol berlebihan.

7. Mereka yang sering bercium jarang mendapat masalah sakit perut. Seperti yang kita semua dah belajar masa kat sekolah dulu, perut adalah tempat pengumpulan asid. Air liur pulak bersifat alkali. So kalau asid dan alkali bergabung, neutral lah jadinya kan? Kita sakit perut sebab perut banyak asid. Dengan bercium, kita mampu mengurangkan kadar keasidan dalam perut berikutan air liur yang terhasil kesan daripada aktiviti bercium telah menolong kita untuk tidak sakit perut.

8. Last but not least, bercium juga dapat mengurangkan penyakit gigi. Selama berciuman, tubuh badan kita akan mengeluarkan antibiotik melalui air liur yang bertindak sebagai anestetik untuk menjaga gigi supaya sentiasa berada dalam keadaan baik, mencegah gigi berlubang dan kerosakan gigi. Tapi dengan syarat, dua pasangan yang berciuman harus menjaga kebersihan mulut. Jangan lupa gosok gigi dulu ye. Hahaha!

08 Oktober, 2015


 


Soalan Lazim (FAQ):

Apa itu Gel Gambir Jantan (MenSkin Gel)?
Gel Gambir Jantan (MenSkin Gel) adalah produk yang diformulasi dari bahan organik terpilih dari Malaysia, Indonesia, Arab Saudi, India, Afrika. Bahan-bahan terpilih ini diproses menggunakan teknik pengilangan moden di Malaysia  mengikut garis Good Manufacturing Practices (GMP), Halal, Bersih dan Selamat malah lulus KKM.

Boleh Saya Tahu Kandungan Gel Gambir Jantan (MenSkin Gel) Ini?
Gel Gambir Jantan (MenSkin Gel) adalah gel yang dihasilkan 100% bahan organik terbaik dan terpilih antaranya Uncaria Gambir, Sandalwood, Virgin Coconut Oil, Spearmint, Papermint, Aloe Vera dan Jojoba Oil.Jika anda lihat semua produk untuk menghasilkan Gel Gambir Jantan (MenSkin Gel) ini adalah dari bahan organik. Ia tidak dicampur dengan sebarang bahan kimia berbahaya ataupun dadah terlarang!Ia selamat, bersih, halal dan tanpa kesan sampingan.

Adakah Gel Gambir Jantan sama dengan Gambir Sarawak?
Anda jangan TERKELIRU! Gel Gambir Jantan 100% berbeza dengan Gambir Sarawak. Gambir Sarawak hanyalah getah pokok yang dipotong nipis. Ia banyak dijual dalam bentuk kepingan kecil ataupun dibotolkan. Untuk menggunakan gambir sarawak, anda perlu bancuh getah tersebut dengan air, kemudian baru disapu di alat sulit lelaki. Jika salah bancuhan, pengguna atau pasangan akan berasa panas apabila bersama dan simptom sampingan boleh terjadi kepada pengguna di mana kulit alat sulit boleh melecet atau mengelupas. Ia sangat berisiko jika kerap diguna.


Berbeza dengan Gambir Jantan. Gel ini diformulasi menggunakan bahan organik terpilih dengan sukatan yang tepat bagi menghasilkan gel yang terbaik, selamat tanpa kesan sampingan.

Satu tiub ada berapa gram?
1 tiub ada 10 gram. Satu tiub dianggarkan penggunaan untuk 1-2 bulan. 1 tiub boleh guna banyak kali. Guna bila nak bersama sahaja. Harganya terbaik, berbaloi dan yang penting hasil yang ingin dinikmati!
Gel Gambir Jantan (MenSkin Gel) ni halal dan daftar KKM tak?
Produk ini telah didaftar dan lulus KKM dengan nombor pendaftaran NOT150502642K, Syarikat pengeluar produk ini adalah 100% milik bumiputera islam dan kilang juga adalah kilang milik bumiputera islam dengan status GMP, Halal dan kilang berdaftar dengan KKM.

Kami tidak sesekali menjual produk yang boleh membahayakan pengguna melalui produk yang tidak selamat dan mengandungi kesan sampingan! Sebab itulah kami melalui proses RnD selama bertahun untuk hasilkan produk 100% organik, bebas bahan kimia berbahaya atau dadah terlarang tanpa kesan sampingan yang mudaratkan kesihatan pengguna!


Saya ada masalah apabila bersama, saya sering pancut awal 2 minit - 5 minit. Saya sering tidak dapat memuaskan nafsu isteri saya, sebab setiap kali saya bersama, saya berasa mudah ngilu dan cepat geli. Adakah produk ini dijamin membantu saya melewatkan pancutan awal?
Jika anda mencari produk yang boleh membantu melewatkan pancutan awal, Gel Gambir Jantan inilah jawapannya! Dari respond 1583 orang pengguna yang telah mencuba, rata-rata feedback yang diberikan, mereka mampu bertahan antara 20 minit hingga 60 minit. Ada satu kes yang kami dapat, pengguna ini mampu bertahan hampir 3 jam!

Kami tidak mereka cerita. Mereka telah menikmati apa yang mereka cari selama ini. Tibalah masanya anda pula merasai perbezaannya selepas menggunakan Gel Gambir Jantan (MenSkin Gel) ini!


Sekali lagi,

Dengan penggunaan yang betul, anda mampu bertahan antara 20 minit hingga 60 minit tanpa perlu tewas awal lagi!


Menarik! Boleh saya tahu bagaimana cara yang berkesan untuk guna Gel Gambir Jantan?

1. Picit sedikit gel di tangan
2. Sapu rata gel kat kepala anu dan area yang anda rasa geli dan ngilu selama 1 minit.
3. Biarkan gel meresap selama 30 minit.
4. Selepas itu boleh bersama pasangan.
- Respond pengguna yang ikut aturan pengguna di atas mampu bertahan 20 minit hingga 60 minit.


Wah! Saya kembali bersemangat selepas membaca info Gel Gambir Jantan (MenSkin Gel) ini!
Ya! Itulah respond yang kami terima! Ramai yang kembali gagah perkasa selepas bertahun-tahun mencuba! Anda juga patut mencubanya!

15 Ogos, 2015

There are a lot of ways to generate decent income on Internet.
You can start your own blog/websites, sell your articles, provide services like SEO, do affiliate marketing, email marketing, blogging, become an SEO Consultant, editor, reviewer and do a lot of many things to generate happy earning from this virtual world.
In this way, Hosting your Files and Sharing them is one of the popular as well as powerful ways. There are many websites available on Internet world where you can upload your files for free, get the public links and share them with world. You will get paid either from PPD (Pay-Per-Download) Program, PPS (Pay-Per-Sale) or by PPC (Pay-Per-Click) or from both.
Here, I am telling you Top 5 Best File Hosting & Sharing Websites which are very popular, trusted and have highest paying scheme. Have a look !

1. DocStoc.COM

Docstoc is one of the best file sharing websites which let you to upload documents of doc, xls, ppt, pdf, rtf, txt, docx, xlsx and ppts format. You can sell your documents to their marketplace and also generate revenue over Ads.

Docstoc’s DocCash facilitates advertisements revenue from Google Adsense PPC Program in which docstoc keeps 50% of revenue generated from documents generated from your Adsense Ads which are displayed at your document pages.

2. ShareCash.ORG

ShareCash is a revolutionary site that lets you upload any type of files, share their public link to download and generate money at very high pay-per-download rate.

The site promises to give you around $1 – $20 for every download. Along with it, you are having support of their helpful community, innovative tools, in-depth reporting along with very flexible payment system.
They supports PayPal, Payza, Payoneer, Payquicker, Wire Transfers, and Checks.

3. DepositFiles.COM

DepositFiles is one of the best and secure place to upload any type of files like exe, mp3, mpeg, avi, rar, zip, jpeg, application, games, documents etc. You will get $5.00 by just signing up there. The site pays you $25 per 1000 downloads.

You just need to sign up there for a free hosting account, grab the public link and share them with your friends and customers. You can also earn by inviting friends with your referral links. Then, you will get 20% commission. Minimum payout is $10.

4.  Uploading.COM

Uploading is another very popular website to host and share your important docs and files. It facilitates you to upload your files directly from your desktop.
You can also get your files whenever needed right from your cell phones.
Along with the faster uploading, it also lets you to monetize your uploads. Uploading.COM can pay you anywhere between $1-$100 depending upon the file’s popularity and size.

At an average, the company pays you $20 per 1000 downloads. You can also become a reseller and can get from 20% to 30% on sales.

5. TurboBit.NET

Another very popular file hosting website with flexible business model and payment system. Join TurboBit and you can earn up to $20 per 1000 downloads. They even pay you for incomplete downloads.

Copy and distribute files of other users and receive 90% of revenue. If you upload files yourself, you will receive 10% of revenue from each copied file. TurboBit is having a very low payout of  $10 and it can pay you three times a week.
Kredit for: http://www.techgyd.com/2013-top-10-best-file-hosting-sites-to-generate-income/1108/#PHUbM175ebvoCHyG.99

24 Julai, 2015


Iklan terbaik adalah iklan yang relevan untuk audiens target dan ditulis menggunakan kata yang jelas dan mengesankan:
  • Pilih kata yang menarik perhatian audiens target Anda. LinkedIn digunakan dengan cara yang berbeda dari situs web lainnya -- saat Anda membuat iklan, anggap diri Anda sebagai audiens.
  • Timbulkan rasa ingin tahu agar audiens iklan mengklik iklan Anda, dengan menawarkan penawaran istimewa, keuntungan unik, uji coba gratis, atau demo.
  • Gunakan frasa yang mendorong audiens untuk bertindak sekarang seperti Coba,DownloadDaftar, atau Minta Perkiraan Harga.
  • Gunakan gambar yang relevan dengan produk atau layanan yang Anda tawarkan. Halaman situs LinkedIn memiliki latar belakang berwarna putih, jadi gambar yang memiliki warna yang cerah dan cemerlang akan menarik perhatian audiens Anda. Ukuran maksimal gambar adalah 50 pixel (lebar) x 50 pixel (tinggi).
  • Review Panduan Iklan untuk detail lebih lanjut mengenai himbauan dan larangan.
Tips: Perhatikan Rasio Klik Per Tayang (CTR) Anda - Pada umumnya rasio klik per tayang akan menurun jika Anda terus menayangkan iklan yang sama. Sebaiknya Anda mengganti iklan setidaknya satu kali setiap bulandengan teks dan gambar baru.
  Efektif

  Kurang Efektif

Beberapa hal yang efektif:
  • Judul memberi deskripsi yang jelas mengenai produk atau layanan yang ditawarkan. Sebagai variasi, Anda dapat menggunakan pertanyaan yang ditujukan kepada audiens sebagai judul.
  • Deskripsi yang jelas mengenai keuntungan produk/layanan dan dorongan untuk bertindak sekarang.
Beberapa hal yang dapat ditingkatkan::
  • Logo dan teks dalam logo terlalu kecil dan tidak mudah dibaca.
  • Nama perusahaan digunakan sebagai judul dan bukan kata atau frasa yang menjelaskan produk/layanan atau keuntungan utama dari produk/layanan tersebut.
  • Deskripsi tidak menggunakan kalimat lengkap atau tanda baca yang benar.
  Efektif

  Kurang Efektif

Beberapa Hal yang Efektif:
  • Judul iklan menggunakan bahasa yang relevan dan dikenal oleh audiens target.
  • Iklan ini memiliki deskripsi yang jelas mengenai siapa yang dapat memanfaatkan produk ini dan iklan ini menawarkan uji coba gratis.
Baca lagi disini
Beberapa hal yang dapat ditingkatkan:
  • Judul iklan menggunakan frasa umum yang tidak membedakan dari produk atau layanan lainnya atau menarik perhatian audiens target.
  • Gambar yang digunakan tidak berhubungan dengan produk atau layanan yang diiklankan.

23 Julai, 2015


Masa aku di Tingkatan 5 dulu, aku pernah herdik mak aku. Aku cakap kat dia "orang tua takda otak". Aku marah dia sebab dia basuh jeans aku pakai Clorox. Habis rosak. Padahal besok tu dah nak raya. Aku bengang. Aku campak jeans tu kat muka dia.
Lepas peristiwa tu, aku tak pernah minta maaf kat dia. Lastnya, mak ok macam tu je.

Aku tahu, masa yang berlalu telah merawat luka dia.
Dari tahun ke tahun, aku ada life sendiri. Aku berkerjaya. Berkeluarga. Dan aku ada 2 orang anak. Tapi malangnya, kedua-dua anak aku ni amat sukar untuk aku didik. Diorang amat liar.

Dan start dari aku berumur 17 tahun sehinggalah aku berumur 50 tahun, aku tak pernah rasa tenang dalam hidup aku. Hinggalah tiba satu masa, Allah ingatkan aku tentang dosa yang pernah aku buat pada Mak aku dulu. Ya. Dosa aku herdik dan campak jeans kat muka dia.
Bila aku teringat pasal tu, aku terus balik kampung jumpa Mak. Aku duduk depan dia dan aku cakap aku nak minta maaf kat dia.
Mak cakap, aku tak ada buat salah kat dia. Dan aku memang tiap-tiap tahun pun minta maaf kat dia. Jadi dia pelik kenapa tiba-tiba hari tu aku datang nak minta maaf kat dia.

Aku cakap, Mak mungkin dah tak ingat orang pernah buat salah kat Mak dulu. Masa orang Tingkatan 5, orang pernah marah Mak dan campak seluar orang kat muka Mak. Orang nak minta maaf pasal tu. Maaf sangat-sangat. Masa tu aku dah mula sebak.
Bila aku ceritakan hal tu, muka Mak berubah. Tangan aku dia genggam erat dan lepas tu dia sentap kuat. Mak cakap, dia takkan lupakan perkara tu. Bahkan dia dah nekad, kalau dia mati, bila berjumpa Allah, dia akan pegang tangan aku. Dia nak cakap : "ya Allah, tangan inilah yang pernah melukakan hati aku. Sedangkan dulu, aku telah berkorban nyawa untuk melahirkan dia. Ya Allah, hukum la dia"
Bila Mak cakap macam tu, serta merta aku menangis depan dia. Aku merayu agar Mak maafkan aku. Tapi Mak tetap berkeras takkan maafkan aku. Aku sedih dan buntu. Akhirnya, aku pulang tanpa mendapat keampunan seorang ibu.
Hari demi hari, aku datang jumpa Mak. Tapi setiap kali aku datang, jawapan Mak tetap sama. Hinggalah sekali tu, aku tidur kat rumah Mak. Lepas solat Subuh, aku datang jumpa Mak. Mak masih bersimpuh di atas tikar sejadah dia dan tengah berwirid.
Selesai Mak wirid, aku pegang tangan Mak. Aku cium tangan tua itu lama-lama. Aku nangis lagi depan dia. Dan masa tu, aku dapat rasakan tangan Mak lembut menyapu kepala aku. Macam membelai rambut aku ketika aku masih kecil dulu-dulu.
Bersama-sama itu, Mak cakap sesuatu yang aku takkan lupakan sampai bila-bila. Mak cakap "Rahman, kalau bukan kerana kesungguhan kau datang berjumpa Mak dan minta maaf dengan Mak, Mak memang takkan maafkan kau sampai bila-bila.
Tapi, hari ini, bersaksilah nak, Mak dah maafkan segala kesalahan kau sejak kau dilahirkan sehinggalah Mak akan pergi nanti". Aku angkat kepala dan aku peluk jasad Mak. Sedu-sedu aku nangis di bahu dia. Dah macam anak kecik pun ada. Aku tak kisah. Aku nangis semahunya. Aku sedih dan bersyukur sangat sebab Mak dah maafkan aku. Mak pun nangis time tu.
Dan lepas Mak maafkan aku, aku dapat rasakan satu kelegaan dan ketenangan yang amat sangat. Rasa bahagia yang tidak pernah aku rasakan sejak 50 tahun aku hidup kat muka bumi ni.
Habis tu, aku balik ke rumah. Keluar je dari kereta, kedua-dua anak remajaku datang meluru mendapatkan aku. Mereka cium tangan aku dan peluk tubuh aku.

Saat itu, mereka lafazkan kalimah yang aku memang tidak sangka, aku akan ada harapan untuk mendengarnya. Mereka ucapkan : "Maafkan kami ayah. Kami banyak buat salah pada ayah". Serentak dengan itu, aku dongak ke langit seraya berkata, benarlah apa yang NabiMu kata Ya Allah. Sesiapa yang berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, maka anak-anak mereka akan berbuat baik balik kepada mereka.
Bersama linangan air mata, aku dakap mereka serta aku lafazkan ucapan kesyukuran yang tidak terhingga. Terima kasih Allah. Sesungguhnya, Engkaulah Tuhan sebaik-baik Perencana.
-Tuan-tuan dan Puan-puan, bila memohon ampun dengan ibu bapa, ingatlah kembali kesalahan yang pernah kita lakukan pada mereka. Kita tidak boleh meminta maaf secara umum je pada mereka, tapi kita kena sebut setiap kesalahan khusus yang pernah kita lakukan terhadap mereka. Sekali mereka terasa, dan mereka simpan serta tidak memaafkan kita, nescaya Syurga Allah tak halal buat kita. Nauzubillahiminzalik.
Karyawan Bisu

09 Julai, 2015


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini tersilap langkah lagi apabila beliau sendiri yang menerangkan skop siasatan Pasukan Petugas Khas yang sedang menyiasat dakwaan mengenai penyaluran dana kepada akaun-akaun bank yang didakwa dimiliki beliau.
“Siasatan sedang dilakukan oleh Pasukan Petugas Khas untuk menentukan sama ada tuduhan yang dibuat oleh Wall Street Journal bahawa saya telah mengambil dana 1 MDB untuk kepentingan diri sendiri berasas atau tidak. Siasatan mesti mengambil kira kesahihan dokumen yang telah disiarkan bagi menyokong tindakan akhbar tersebut.” – Kenyataan PM, 8 Julai 2015
Kenyataan di atas mengundang persepsi bahawa Pasukan Petugas Khas tidak bebas, sedang menerima arahan, atau melaporkan penyiasatan kepada Najib, selaku orang yang sedang dituduh di dalam kes ini. Ini tidak betul dan tidak baik untuk usaha Najib membersihkan namanya.
Tindakan ini lebih buruk daripada hakikat bahawa empat individu yang mengetuai pasukan siasatan ini iaitu Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, Pengerusi SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed, and Bank Negara governor Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, bekerja di bawah beliau.
Oleh itu, PAS sekali menegaskan Najib perlu bercuti segera agar siasatan dilihat bersih. Jika tidak, Najib akan kelihatan bermasalah meskipun pasukan siasatan mendapati dakwaan ke atas beliau tidak benar.
Najib berulang kali menegaskan beliau tidak mengambil dana 1MDB untuk kepentingan diri sendiri. Ada dua isu fokus yang masih belum dijawab dengan kenyataan di atas – apakah ada dana 1MDB yang disalurkan melalui akaun-akaun yang didakwa milik beliau? Jika ya, untuk kepentingan siapa, jika Najib bercakap benar bahawa ia bukan kepentingan diri sendiri?
Oleh itu, skop siasatan Pasukan Petugas Khas bukan sahaja perlu menentukan samada kebenaran dakwaan samada ada dana 1MDB yang dimasukkan ke akaun-akaun bank yang didakwa milik Najib – malah pasukan ini juga harus menentukan ke manakah dana itu disalurkan seterusnya daripada akaun-akaun bank tersebut.
Apakah ada cek-cek yang dikeluarkan daripada akaun-akaun tersebut, dan siapa penerimanya untuk kepentingan siapa? Diharap siasatan dapat diselesaikan secepat mungkin untuk mengelakkan negara dan rakyat terus berada dalam keadaan gawat dan kebimbangan. Atas ini, selain menyerbu pejabat 1MDB, PAS mencadangkan agar akaun 1MDB juga dapat dibekukan untuk membantu mempercepatkan siasatan.
Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
9 Julai 2015

08 Julai, 2015


Sampin adalah perkara wajib bagi masyarakat melayu semasa menyambut hari raya. Terdapat pelbagai nama dan kaedah untuk mengikat sampin.

Pastikan anda belajar supaya penampilan di hari raya nanti boleh mencairkan hati awek awek nanti.

Gunakan peluang ini untuk memikat bakal mertua anda. Kalu nasib baik, mertua bagi lesen untuk bawak girl fren keluar nanti. Untung sabut timbul, untung btu tenggelam.

Selamat mencuba ya!!!.


25 Jun, 2015


ONEXOX menawarkan pelan yang fleksibel bagi memenuhi keperluan telekomunikasi harian anda. Selain kadar biasa yang kompetitif, kami juga menawarkan lebih penjimatan keatas kadar rendah apabila  baki kredit di dalam Akaun Dedikasi digunakan. Beberapa denominasi tambah nilai yang dibuat akan dipecahkan ke Akaun Dedikasi dan Akaun Utama bagi memberi ruang penjimatan kepada anda.


Kaedah caj:
Panggilan dan SMS dikenakan pada kadar rendah daripada baki Akaun Dedikasi. Kadar biasa daripada baki Akaun Utama dikenakan setelah ketiadaan baki di dalam Akaun Dedikasi.

Anda boleh memindahkan sebahagian amaun daripada DA ke MA untuk menggenapkan kredit MA bagi melanggan pakej internet mudah alih & membuat pindahan kredit MA ke pihak ke-3.

SMS ke 22111: TRNS<jarak>DA<jarak>(amaun yang ingin dipindahkan)
contoh: TRNS DA 13


Kadar panggilan kepada nombor-nombor premium 1-300-xxx xxx

6pg-6ptg: 30sen/minit (blok 60 saat) daripada penggunaan baki DA atau MA

6ptg-6pg: 15sen/minit (blok 60 saat) daripada penggunaan baki DA atau MA

Anda mempunyai masalah iklan lucah pada wall facebook anda?
Ingin menapis maklumat lucah dari facebook anak anda?
Berikut cara setting untung menghalang iklan lucah dari facebook anda atau family anda.
selamat mencuba.
jangan lupa tinjau iklan nya juga.







Berikut adalah perbandingan insentif Tune Talk berbanding Best Mobile.
Kenapa Best Mobile lebih menguntungkan berbanding Tune Talk?
Ape pun pilihan anda, mulakan menjana pendapatan melalui simcard sekarang. Jangan tunggu lagi.



Hubungi segera sekiranya anda berminat untuk menjana pendapatan menggunakan Best Mobile.
Saya sedia membantu anda...

BEST Mobile – PraBayar Yang Lebih BEST!

5 KELEBIHAN
  1. Lebih Jimat
  2. Lebih Imbuhan
  3. Lebih Dihargai
  3. Lebih Baik
  5. Lebih BEST

LINE COVERAGE

BEST Mobile gunakan 3 line:

BEST Mobile

U Mobile

Maxis

Harga Simkad Pek Permulaan: RM49

FREE Airtime RM10

2. Takaful Kemalangan Diri (PA) RM100,000

Pakej BEST60 > TopUp RM60 :

– 100 Minit Masa Berbual

– 100 SMS

– 1.2GB Data Internet

Kadar Panggilan Family (3 Orang):

RM0.16/minit

Kadar Panggilan Biasa :
RM0.19/minit (semua talian)
Block 60 saat

Kadar SMS:
RM0.06 sen per SMS

Nilai Topup: RM15-RM59.90
Bonus:
Fast Track: RM15
Level 1 : 6%
Level 2 : 4%
Level 3 : 11%

TOTAL: 21%

Nilai Topup: RM60 ke atas
Bonus:
Fast Track: RM20
Level 1 : 11%
Level 2 : 4%
Level 3 : 15%
TOTAL: 30%

ABC: Authorised Brand Centre
RM12,400
– 150 simkad pek permulaan
– 50 simkad STK (kad jual topup)
– Nilai tambah jualan topup – RM2,000
– Barang promosi – RM1,000

Bonus:

Level 1 : 12.5%
Level 2 : 5.5%
Level 3 : 16.5%
Level 4 – Infinity : 1.5%

Fast Track: RM20
Bonus Top Up Peribadi : 4.5%

Insentif Pangkat:
Pendapatan Top Up RM300  : Tunai RM300 – One Off
Pendapatan Top Up RM600  : Tunai  RM600 – One Off & Hall of Fame
Pendapatan Top Up RM1,000 : Insentif Pelancongan Dalam Negara
Pendapatan Top Up RM2,000 : Insentif Umrah / Pelancongan Luar Negara
Pendapatan Top Up RM5,000 : Insentif Tabung Kenderaan RM800 sebulan selama 3 tahun
Pendapatan Top Up RM7,000 : Insentif Tabung Kediaman RM1,500 sebulan selama 5 tahun
Pendapatan Top Up RM10,000 : Tunai RM15,000 – One Off
Pendapatan Top Up RM15,000 : Tunai RM25,000 – One Off

Peluang Dalam Perniagaan Telekomunikasi

BEST Mobile – PraBayar Yang Lebih BEST!

5 KELEBIHAN
  1. Lebih Jimat
  2. Lebih Imbuhan
  3. Lebih Dihargai
  3. Lebih Baik
  5. Lebih BEST

LINE COVERAGE

BEST Mobile gunakan 3 line:

BEST Mobile

U Mobile

Maxis

Harga Simkad Pek Permulaan: RM49

FREE Airtime RM10

2. Takaful Kemalangan Diri (PA) RM100,000

Pakej BEST60 > TopUp RM60 :

– 100 Minit Masa Berbual

– 100 SMS

– 1.2GB Data Internet

Kadar Panggilan Family (3 Orang):

RM0.16/minit

Kadar Panggilan Biasa :
RM0.19/minit (semua talian)
Block 60 saat

Kadar SMS:
RM0.06 sen per SMS

Nilai Topup: RM15-RM59.90
Bonus:
Fast Track: RM15
Level 1 : 6%
Level 2 : 4%
Level 3 : 11%

TOTAL: 21%

Nilai Topup: RM60 ke atas
Bonus:
Fast Track: RM20
Level 1 : 11%
Level 2 : 4%
Level 3 : 15%
TOTAL: 30%

ABC: Authorised Brand Centre
RM12,400
– 150 simkad pek permulaan
– 50 simkad STK (kad jual topup)
– Nilai tambah jualan topup – RM2,000
– Barang promosi – RM1,000

Bonus:

Level 1 : 12.5%
Level 2 : 5.5%
Level 3 : 16.5%
Level 4 – Infinity : 1.5%

Fast Track: RM20
Bonus Top Up Peribadi : 4.5%

Insentif Pangkat:
Pendapatan Top Up RM300  : Tunai RM300 – One Off
Pendapatan Top Up RM600  : Tunai  RM600 – One Off & Hall of Fame
Pendapatan Top Up RM1,000 : Insentif Pelancongan Dalam Negara
Pendapatan Top Up RM2,000 : Insentif Umrah / Pelancongan Luar Negara
Pendapatan Top Up RM5,000 : Insentif Tabung Kenderaan RM800 sebulan selama 3 tahun
Pendapatan Top Up RM7,000 : Insentif Tabung Kediaman RM1,500 sebulan selama 5 tahun
Pendapatan Top Up RM10,000 : Tunai RM15,000 – One Off
Pendapatan Top Up RM15,000 : Tunai RM25,000 – One Off

24 Jun, 2015


Dalam bahasa kita nusyuz ni ingkar atau derhaka. Persoalannya bila sebut sahaja nusyuz atau derhaka ni selalunya "macam" terfokus kepada isteri. Isteri derhaka, tak taat suami tak hormat suami tak nak layan suami dan macam-macam lagi kesalahan diletakkan ke atas wanita yang bergelar isteri. Kesian orang perempuan ni dah la buat kerja macam-macam, siang, malam, pagi, petang nak cuti pun susah sebab kerja tak pernah selesai. Yang lagi hebat, kalau anak 5,6,7,8,9 dan keatas lepas tu tak ada pembantu... Ya Allah ... faham-faham sahajalah. Tapi orang perempuan ni dicipta oleh Allah walaupun fizikalnya nampak lemah tapi kekuatan dalamannya memang hebat lebih-lebih lagi jika untuk suami dan anak-anak yang sangat-sangat dikasihi. Sebab itulah berkorban terkorban pengorbanan sangat sinonim di dalam diari kehidupan seorang wanita.

Hukum nusyuz atau derhaka ni memang jelas haram, bila dah haram bila dilakukan maka berdosa. Sebagai seorang yang beriman bila sebut dosa tentu kita takut sebab bila dah berdosa kalau tak bertaubat hadiahnya adalah neraka Nauzubillahi min zalik.

Oleh itu berhati-hati dalam tindak tanduk kita supaya tidak dikategorikan sebagai isteri yang derhaka. Kalau ada minta maaf cepat2 sebab kematian itu datang tak tentu masa bila-bila sahaja.

Bila sebut tentang nusyuz atau derhaka ni, adakah isteri sahaja yang nusyuz, bagaimana pula suami?

Isteri dikatakan nusyuz jika tidak mentaati suami sebagaimana yang diwajibkan oleh Allah Taala. Isteri wajib mentaati suami tapi bersyarat iaitu sebagaimana yang diwajibkan oleh hukum syarak. Kalau suami tak bagi tutup aurat tak bagi belajar ilmu fardhu ain maka bukanlah nusyuz jika tidak dipatuhi. Ketaatan yang dituntut oleh Islam ada panduan sebagai rujukan dan bukan sewenang-wenangnya. 

Suami juga dikatakan nusyuz, jika berlaku zalim seperti tidak menunaikan hak nafkah atau bercakap atau bertindak kasar terhadap isteri atau tidak menunakan hak isteri dalam pembahagian giliran bermalam. (rujuk kitab terjemahan Al-fiqh Al-Manhaji jilid 4 ms 849)

Tak beri nafkah, tak nak bercakap dengan isteri, pukul isteri, tak nak balik rumah isteri tua bila dah dapat isteri muda dan sebagainya...itu perbuatan derhaka dari pihak suami terhadap isteri. 

Isteri juga berhak menasihati suami sebagaimana suami berhak menasihati isteri. Jika peringatan dan nasihat yang diberikan oleh isteri tidak berkesan, masalah tersebut wajar dibawa ke Mahkamah bagi isteri untuk mendapatkan haknya. Ini kerana hakim di Mahkamah dilantik untuk mengembalikan hak kepada empunya hak khususnya bagi isteri- isteri yang tidak mampu mendapatkan haknya secara perundingan.

Suami berduit tapi tak nak bagi kat isteri katanya isteri bekerja jadi tanggunglah diri sendiri, adakah itu juga kategori derhaka ya, tak berani nak declare. Tapi yang jelas itu suami yang kedekut Sabda Rasulullah "Sebaik-baik kamu ialah mereka yang baik kepada ahli keluarganya dan saya adalah orang yang paling baik di kalangan kamu kepada ahli keluarga saya"

Tak salah jika Isteri bekerja dengan izin suami, ditambah pula perkerjaan isteri memang tak bercanggah dari hukum syarak tapi tanggungjawab suami untuk memberi nafkah kepada isteri tetap tidak gugur... 

Satu penyakit yang menular dalam masyarakat kita ialah masalah komunikasi antara suami dan isteri, kadang-kadang seminggu tak bercakap alasannya tak ada apa yang nak dibualkan, tapi yang peliknya ditempat kerja masing-masing diiktiraf kaki sembang, pandai bercerita, hebat dihadapan rakan sekerja tapi bila balik rumah out..bercakap tak nak, senyum pun susah, telefon pun tak nak masing-masing bawa diri masing-masing sorang gi timur dan sorang di barat, anak-anak pun jadi confius arah tuju keluarga yang hendak dibina oleh ibu bapa mereka. Masing-masing lebih prihatin dan ambil berat hal-hal orang luar dari keluarga sendiri sedangkan hadis diatas jelas menyatakan siapakah "sebaik-baik kamu".... 


Kesimpulannya nusyuz atau derhaka, bukan sahaja dari pihak isteri bahkan suami juga, oleh itu muhasabah diri dari masa ke semasa. Semua orang nak hidup bahagia bersama orang yang dikasihi. Pada pendapat saya corak atau warna kehidupan dalam keluarga yang kita bina adalah pilihan kita sendiri... bahagia atau derita tanya diri sendiri.. Allah beri aqal untuk berfikir dan gunakan sebaik mungkin jangan disebabkan keegoan diri sendiri menghancurkan kebahagian diri sendiri dan insan-insan yang berada disekeliling kita...

Semoga Allah mengampuni dan merahmati kita semua..

HAJAH SITI SALEHA HAJI IDRIS di 8:14 PG


Zina/khalwat/hubungan luar nikah adalah suatu perbuatan yang amat dilarang dalam Islam apatah lagi dalam bulan ramadan. Manusia zaman sekarang mudah terjebak dengan masalah sosial. Remaja yang berumur 10 tahun pun dah pandai membuat hubungan seks malah dibulan puasa pun mereka sanggup melakukan zina.

Berikut adalah hukum berzina di bulan puasa dan bagaimana untuk bertaubat.

Assalammualaikum warahmatullahiwabarakatuh
1- Ustad saya ingin bertanya tentang hukum zina bagi orang yang bukan pasangan suami istri di bulan suci Ramadhan ?
2- Apakah yang harus dibayar oleh orang tersebut; infak, sedekah atau zakat ?
Terima kasih Ustad atas pencerahannya.
Hamba Allah
Jawab:
Wa’alaikumsalamwarahmatullahiwabarakatuh
Semoga Allah swt senantiasa mencurahkan keberkahan-Nya kepada saudara dan keluarga.
Pertama: Para ulama sepakat bahwa perbuatan zina adalah dosa besar. Pelakunya harus segera bertaubat kepada Allah swt dan menutupi aib tersebut. Perbuatan zina merupakan dosa besar ketika dilaksanakan di luar bulan ramadhan dan tentunya lebih besar dosanya bila dilakukan di bulan ramadhan.
Kedua: seseorang yang berzina di siang hari pada bulan ramadhan, maka ada dua kemungkinan: kemungkinan pertama; pada hari itu ia tidak berpuasa lalu berzina dan kemungkinan kedua ia berpuasa lalu puasanya batal dengan perbuatan zinanya.
Untuk kemungkinan yang pertama: para ulama berbeda pendapat apakah orang yang berzina itu harus mengkafarati pelanggaran tersebut ataukah tidak.
Ulama mazhab syafi’I berpendapat bahwa orang yang berkewajiban melakukan kafarat berhubungan badan adalah orang yang membatalkan puasanya dengan berhubungan badan. Orang yang tidak berpuasa pada bulan ramadhan lalu melakukan hubungan badan di siang hari itu maka ia tidak wajib mengkafarati perbuatannya.

Sedangkan ulama mazhab hambali berpendapat bahwa orang yang melakukan hubungan badan di bulan puasa harus mengqadha dan mengkafarati hubungan badan yang ia lakukan.
Menurut hemat kami, pendapat yang kuat adalah pendapat yang pertama: orang yang berzina di siang hari pada bulan ramadhan hendaklah ia mengkafarati hubungan badan yang ia lakukan.
Adapun orang yang berzina tatkala ia berpuasa ramadhan, para ulama sepakat bahwa orang tersebut harus mengkafarati pelanggarannya.
Adapun kafarat orang yang melakukan hubungan badan di siang hari bulan ramadhan adalah: Membebaskan budak. Karena saat ini sudah tidak ditemukan budak, maka kafaratnya adalah: berpuasa dua bulan berturut turut. Apabila tidak mampu, karena tua atau karena sakit, maka dapat menggantinya dengan memberi makan 60 orang miskin.
Wallahu a’lam
- See more at: http://zakat.or.id/hukum-berzina-pada-siang-hari-bulan-ramadhan/#sthash.slY4W6jD.dpuf